loader image
Τι είναι η αυτοεκπληρούμενη προφητεία;

Τί είναι η αυτοεκπληρούμενη προφητεία στην εκπαίδευση και γιατί είναι τόσο σημαντική ;

Facebook

Ο όρος αυτοεκπληρούμενη προφητεία αναφέρθηκε για πρώτη φορά από τον Robert Merton στο βιβλίο “Κοινωνική Θεωρία και Κοινωνική Διάρθρωση” (1949). Με απλά λόγια είναι η κατάσταση εκείνη κατά την οποία οι πεποιθήσεις, τα πιστεύω, οι δηλώσεις ή οι προβλέψεις που κάνουμε είτε για τον εαυτό μας, είτε για κάποιον άλλον, παρότι μπορεί να είναι και λανθασμένες, στην πορεία βγαίνουν αληθινές.

Είμαι η Κορίνα Παπαδοπούλου ιδιοκτήτρια του Dimitria Language School στο Πλαγιάρι και την Επανομή και σήμερα θέλω να σας επικοινωνήσω ένα μεγάλο μυστικό που εφαρμόζουμε στο Σχολείο Αγγλικών μας. Το μυστικό αυτό έχει βοηθήσει τους μαθητές μας να πιστέψουν στον εαυτό τους και τις άπειρες δυνατότητες τους να μάθουν Αγγλικά! 

Τα άριστα αποτελέσματα τους στις εξετάσεις πιστοποίησης είναι η απόδειξη ότι η μέθοδος αυτή λειτουργεί. 

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή ..

Μια φορά και έναν καιρό, οι καθηγητές του Harvard, Rosenthal και Jacobson χορήγησαν ένα τεστ νοημοσύνης σε μαθητές Δημοτικού και στη συνέχεια ενημέρωσαν τους δασκάλους των μαθητών για τα αποτελέσματα.

Στην πραγματικότητα ενημέρωσαν παραπλανητικά για τα αποτελέσματα, αναφέροντας ότι μία ομάδα μαθητών είχε υψηλό δείκτη νοημοσύνης, ενώ μία άλλη ομάδα χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, πράγμα όμως που δεν αντιστοιχούσε στην πραγματικότητα.

Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι μαθητές με τον υποτιθέμενο υψηλό δείκτη νοημοσύνης, τα πήγαν καλύτερα στα μαθήματα και το αντίθετο συνέβη με την άλλη ομάδα μαθητών.

Αυτό που στην πραγματικότητα είχε συμβεί ήταν το γεγονός ότι οι προσδοκίες των δασκάλων είχαν επηρεάσει τους μαθητές αντιμετωπίζοντας τους ως καλύτερους ή όχι και οι συνέπειες ήταν εμφανείς στις επιδόσεις τους!!

Σκεφτείτε πόσο σημαντικό είναι να εστιάζει ένας γονιός ή ένας καθηγητής στα θετικά χαρακτηριστικά του παιδιού επιβραβεύοντας τις προσπάθειες μάθησης με κάθε ευκαιρία.
Σκεφτείτε τον ίδιο τον εαυτό σας στην εργασία ή στην οικογένεια.
Πόσο ενθαρρυντικό θα ήταν εάν οι συνάδελφοι σας ή τα μέλη της οικογένειας, σας αντιμετώπιζαν με κατανόηση, μιλώντας σας όμορφα και δείχνοντας σας απεριόριστη εμπιστοσύνη σε κάθε νέο σας εγχείρημα; 

Σκεφτείτε να είχατε υποστήριξη στα λάθη σας και συνεχόμενη ενθάρρυνση στις αποφάσεις σας χωρίς συγκρίσεις ή επικρίσεις.
Σκεφτείτε το παιδί  και τον έφηβο που προσπαθεί να γράψει μία έκθεση στα Αγγλικά και κάνει λάθη ή δυσκολεύεται.
Μα πόσο θάρρος θα αποκομίσει όταν ο καθηγητής θα του κάνει πολλά όμορφα γραπτά σχόλια  ή θα του βάζει συνέχεια  μεγαλύτερο βαθμό για να ενθαρρύνει την προσπάθεια;

Σκεφτείτε πως θα ήταν εάν δεν έμπαιναν μικρές αποκαρδιωτικές ταμπελίτσες στους ανθρώπους που τους κόβουν μακροπρόθεσμα τα φτερά.
Σκεφτείτε πόσα πολλά μικρά πράγματα μπορούμε να κάνουμε για τους άλλους καθημερινά που θα τους κάνουν να πιστέψουν ότι αξίζουν.

Και εδώ θα σας πω το πιο σημαντικό από όλα:

Το  μυστικό για να την αυτοεκπληρούμενη προφητεία είναι ο εκπαιδευτικός να πιστεύει πραγματικά στις δυνατότητες του μαθητή του κι ο γονιός να πιστεύει πραγματικά στην αξία του  παιδιού του .
Τότε και μόνο τότε ο έφηβος και το παιδί, παρά τις όποιες  δυσκολίες του, θα ξεπεράσει τον ίδιο του τον εαυτό!

Είναι κάτι σαν να ανοίγουμε τις καρδιές  μας με εμπιστοσύνη στον άλλο.Μαγικό αυτό γιατί επωφελούνται αμφότεροι .

Ας πασπαλίσουμε λοιπόν με μπόλικη αστερόσκονη τα φτερά των παιδιών μας ,ώστε να μπορέσουν κάποια στιγμή στο μέλλον να τα ανοίξουν και  να πετάξουν μόνα τους χωρίς να φοβούνται! 

 

~Κορίνα Παπαδοπούλου
Εκπαιδευτικός και Ιδιοκτήτρια DLS